Trots (eller kanske tack vare?) att Call of Duty slår säljrekord varje år finns det de som kritiserar faktumet att spelet drivs av en motor som har rötterna #id Softwares id Tech 3 som utvecklades för #Quake 3. Genom åren har denna uppgraderats kontinuerligt för att möta varje nytt släpp och så är även fallet med #Call of Duty: Ghosts. Det är alltså inte en ny motor, byggd helt från grunden, som möter oss i höst.

Enligt animationschefen Zach Volker på Infinity Ward finns det helt enkelt inte tid för ett sådant massivt projekt under de två år de har på sig att utveckla ett nytt spel. Samtidigt ifrågasätter han hur mycket av en motor man måste byta eller uppgradera för att den ska få kallas en "ny".

– Vi har aldrig kännt att tekniken har sinkat oss ur ett gameplay-perspektiv. Vi har aldrig kommit till en punkt där vi tänkt "om bara vi hade mer hästkrafter så kunde vi skapa den här coola gameplay-funktionen".

Faktumet att spelet släpps på både nuvarande och nästa generations konsoler lär också spela in i beslutet.

– Vilket plattform du än köper spelet ska du få samma gameplay-upplevelse. menar Volker.