I början av året gjorde Tim Schafer succé på Kickstarter med sitt nya äventyrsspel #Broken Age - de bad om $400 000 men fick strax över 3,3 miljoner dollar. Ändå räcker inte pengarna till för att färdigställa spelet.
I ett öppet brev skriver Tim Schafer att han "designat ett för stort spel" och när de började jämföra utvecklingsschemat och budgeten gick de inte ihop. Istället för att skära bort "75 procent av spelet" blev de tvungna att tänka om. Ett utgivarkontrakt var aldrig aktuellt, inte heller en ny Kickstarter så istället vänder de sig till Steam.
Genom att lägga ut halva spelet på Early Access i januari hoppas de få ihop tillräckligt med pengar för att färdigställa den andra halvan i april/maj. De som stött projektet kommer fortfarande att få sin utlovade betaaccess och som vi förstår även tillgång till den första akten medan akt 2 släpps som en gratisuppdatering. Läs hela brevet nedan.
Inom några dagar kommer du att kunna läsa en stor intervju med Schafer här på FZ, lite ironiskt nog också den styckad i två delar. Ni vet säkert också vad jag tycker om Kickstarter...