Edge har pratat med olika spelutvecklare som verkar vara överens om att Playstation 4 har bättre prestanda än konkurrenten Xbox One. Ska man tro dessa källor är det inte frågan om små skillnader, utan uppenbara sådana. Det har att göra med snabbheten på ALU (Arithmetic Logic Unit) och minnet i burkarna.

Ett exempel som en utvecklare ger är att utan någon som helst optimering så kan Playstation 4 prestera 30 fps i upplösningen 1920x1080, medan Xbox One får nöja sig med runt 20 fps i upplösningen 1600x900.

– Xbox One är svagare och det är drygt att använda dess ESRAM, hävdar en utvecklare.

#Microsoft känner kanske själva till problemen, då de har trimmat CPU:n från 1.6 GHz till 1.75 GHz. En åtgärd som enligt en av Edges källor inte spelar någon större roll, men som är bättre än ingen åtgärd alls.

Xbox One går dock inte helt lottlös ur striden. Använder man "procedural generation or raytracing via parametric surfaces" (nej, jag tänker inte ens försöka översätta det) så ska Microsofts maskin tydligen vara strået vassare än Sonys motsvarighet.

Som vanligt när det gäller anonyma källor så ska man ta informationen med en nypa salt. Uppskattningsvis kommer vi själva kunna bedöma kraften i maskinerna när andra vågen av storspel släpps, då utvecklarna sannolikt har bekantat sig ordentligt med hårdvaran.