Det har varit lite av en bergochdalbana för #Dead Rising 3 så här innan lanseringen. Tokroliga trailers och intressanta spelkoncept har varvats med nyheter om låga upplösningar, sviktande bilduppdatering och teknikstrul. Idag gick embargot ut för recensionerna av spelet och vi kan rapportera vad omvärlden tycker om upplevelsen. Det är en mer eller mindre enad kritikerkår som ställer sig bakom Xbox One-spelet och menar att det är bra och underhållande trots sina tekniska brister.

Man spelar som mekanikern Nick Ramos som försöker överleva tillsammans med en liten grupp andra människor i Los Perdidos, en påhittad stad i södra Kalifornien. Det är verkligen inte någon dans på rosor, då myndigheterna tänker flygbomba staden. Man har en vecka på sig att fly fältet.

Manuset dras med en del tråkiga egenskaper som stereotyper som förolämpar. Polygon beskriver en av bossarna man möter som "ett enda stort transfobiskt skämt". Inte heller homosexuella och östasiater går säkra från den inte särskilt träffande satiren. Kotaku håller med:

– Istället för att komma med oväntade konstigheter som generellt utgör den bästa sortens galghumor, förlitar de sig på den värsta sortens lata klyschor: tråkiga rasstereotyper, äckliga feta människor som inte kan sluta äta, sexgalna män i gimp-kostymer och nymfomaniska poliskvinnor. Alldeles för ofta drunkar Dead Rising 3:s bra idéer i det dåliga manuset.

Eurogamer tyckte dock det var lite kul att möta en galning som sprutar flammor ur en penisformad eldkastare med testikelformade bensindunkar.

Spelet består dock inte bara av tokigheter, utan berättar även en genuin historia om olika överlevare och deras hårda tillvaro. På många sätt tar den tredje delen i serien ett steg närmare vardagsrealism med en nedtonad färgpalett. De flesta verkar överens om att det här greppet fungerar ganska bra, men att problem uppstår i de tvära kasten till spelets knasiga humor. Lite som en identitetskris.

Om humor är en klassisk beståndsdel i Dead Rising-universumet så är den öppna världen och mördandet av zombier en annan. Los Perdidos är den största spelytan i serien hittills, vilket öppnar upp för hundratals vandrande lik på skärmen samtidigt. Imponerande, är skribenterna överens om, men också det enda som egentligen skvallrar om att det är en nextgen-titel det handlar om.

– Dead Rising kör i upplösningen 720p, det har inte fantastiska texturer utanför mellansekvenserna och det lider av regelbundna framedrops och väggar som emellanåt dyker upp först efter att du kört in i dem. Det ser inte så mycket bättre ut än vad du redan har spelat på Xbox 360 och Playstation 3, säger IGN.

Fler tycker att det, förutom det imponerande antalet zombier på skärmen samtidigt, inte är något att hänga i granen rent tekniskt. Däremot kommer Dead Rising 3 till sin rätt när man får leka fritt i den stora sandlådan.

Man kan ägna sig åt olika sidouppdrag i olika storlekar och utföranden, eller helt enkelt bara driva runt i staden och slakta zombier på spektakulära sätt. Den här aspekten tycker Polygon är spelets största styrka:

– Mitt mest minnesvärda ögonblick i spelet inträffade när jag sprang bort från den utstakade stigen för att hitta gömda Frank West-statyer, slåss mot olika bossar eller helt enkelt se hur många zombier jag kunde köra över i min stulna bil. Storleken på världen är imponerande.

Ett annat betydande moment i spelet är att bygga egna vapen. En nyhet är så kallade super combo weapons där man konstruerar två eller fler vapen för egen hand, och sedan tejpar ihop dem för att göra ett supervapen. Resultaten blir ofta fantastiskt roliga kreationer, och man kan även kombinera olika fordon på det här viset.

Spelserien har en tidsaspekt som är både omtyckt och fruktad. Det går ut på att klockan ständigt tickar och man måste effektivisera sitt spelande för att lyckas med så många sidouppdrag som möjligt och få ett bra slut. I Dead Rising 3 tonas detta ner då man kan kan välja ett Normal-läge där tidsbegränsningen inte alls spelar lika stor roll. För de som uppskattar pressen från de tidigare titlarna så finns det fortfarande kvar i Nightmare-läget.

Gillar man att samarbeta går det bra att spela hela äventyret tillsammans med en kamrat, som gestaltas i spelet via karaktären Dick. Det ska vara kul och fungera väl, men verkar inte hamnat särskilt högt på prioritetslistan hos skribenterna. IGN har dock följande att säga om co-op:

– Jag har redan haft några grymma ögonblick, som när min vän plöjde genom ett gäng zombier i en van för att rädda mig, och när vi körde fordon utrustade med kulsprutor.

Dead Rising 3 verkar inte vara spelet man ska köpa för att demonstrera kraften i Xbox One, även om det är imponerande med så många zombier på skärmen samtidigt. Visst tekniskt strul och ett i stora delar trött manus vägs upp av glädjen i att kötta ihjäl många zombier med dödliga vapen och fordon som man själv har konstruerat.

Vår recension kommer nästa vecka. Tills dess kan ni spana in samlingen nedanför.

Recensioner och betyg:

Polygon - 7,5/10
IGN – 8,3/10
Gamespot - 7/10
Kotaku - "Ja"
Eurogamer - 7/10
Jostiq - 3,5/5
Shacknews - 60/100
Gameinformer - 8,75/10
EGM - 8/10