#EA har, som utvecklare och utgivare ofta gör, pratat med finansiärer. Under dessa diskussioner dök frågan upp om det är möjligt för #Battlefield att liksom #Call of Duty ges ut varje år.

– Utmaningen är att man med största sannolikhet måste utveckla det med två studios. Det är ett tvåårsprojekt, svarar Blake Jorgensen.

Han varnar också för att om man släpper ett nytt spel i en serie varje år så måste man vara försiktig så man inte förstör hela varumärket. Det gäller att balansera det som gör varumärket så bra med nya och spännande möjligheter. Jorgensen påpekar också att Battlefield inte bara säljer en gång, utan spelare betalar för olika premium-aktiviteter under hela perioden då spelet är aktivt.

Varken ett rungande "ja, vi vill ha massor av pengar!" eller "aldrig i livet!", alltså. Men det är inte svårt att se hur framgångarna med Call of Duty kittlar intresset hos förläggaren. Den spelserien säljer som smör och det senaste tillskottet #Call of Duty: Ghosts klättrade bland annat längst upp i försäljningstoppen på Steam.