#Velocity Stream är ett futuristiskt racingspel för flera personer, där det inte finns några förutbestämda banor. Medan majoriteten av förarna kör på i traditionell stil rattar en spelare en så kallad paver – ett fordon som flyger genom spelvärlden och lämnar spår av energi efter sig. Denna energi utgör själva banan, som alltså blir annorlunda varje gång man spelar. Den förare som först tar sig till pavern vinner.

Spelet utvecklas av svenska #Cavelight, som består av sju tidigare studenter från högskolan i Skövde. De släppte nyss en ny trailer från spelet som ni ser nedan, så vi passade på att ställa ett par frågor till vd och lead designer Jakob Holgersson.

Hur är det att spela som Paver? Vilka verktyg har man för att hindra andra spelares framfart?

Pavern kan plocka upp powerups runt om i spelvärlden, som bland annat låter denne lägga ut hinder på vägen och lägga ut en kort sträcka av smalare väg.

Velocity Stream utvecklas till pc, men jag hörde att ni vill knåpa ihop en version till Wii U också. Har ni tänkt ut några särskilda användningsområden för Wii U Gamepad?

Spelkonceptet var från början ett splitscreenspel. Vår naturliga tanke när vi såg den nya handkontrollen var att låta Pavern spela helt på Gamepad, vilket skulle innebära splitscreenspelande för fem personer åt gången. Planen är att det ska finnas både nätverk och online i bägge versionerna. Dock har vi för avsikt att ha splitscreen för fem spelare på Wii U, medan pc bara ska få fyra. Av naturliga orsaker kommer ju online dock bli mycket viktigare än splitscreen på pc, medan på Wii U kommer bägge vara lika viktiga.

Velocity Stream är under utveckling till pc och en version är planerad till Wii U. Priset är inte bestämt men lär landa runt 180 kronor (20 euro). Går allt enligt planerna släpps det till våren eller sommaren, och du lär dig mer om spelet på indiedb.