#Wasteland 2, #Broken Sword 5, #Shadowrun Returns, #Leisure Suit Larry: Reloaded, #Elite: Dangerous. Listan på klassiker som fått nytt liv tack vare crowdfunding kan göras lång. Eller rättare sagt: listan på västerländska klassiker som fått liv tack vare crowdfunding kan göras lång. Var är de japanska återkomsterna? Var är, för att nämna ett exempel, #Shenmue III?

Keiji Inafune tillhör undantagen. I fjol håvade han in nästan 25 miljoner kronor på #Mighty No. 9, den tematiska uppföljaren till Mega Man. Inafune menar att det finns många fler hinder än språkliga och formatfrågor för hans landsmän att övervinna.

"Japaner vet inte vad den amerikanska publiken vill ha"

– Språkbarriären är absolut en faktor, men det är inte bara den. När vi kollade närmre på de som backade Mighty No. 9 såg vi att ungefär 60 procent av dem var från Nordamerika. Så självklart måste de japanska utvecklarna göra något som attraherar den publiken, och i nuläget kan många japanska kreatörer inte avgöra vad den publiken vill ha. Och tills de lär sig detta är det en av de största hindren.

Inafune berättar för Gamesindustry International att det kan vara så enkelt att hans kolleger behöver förstå vilka slags spel som är populära i Nordamerika, vad som säljer bra och vad som historiskt sett sålt bra. Han nämner #Bionic Commando till NES som exempel på hur fel det kan bli.

– Det var egentligen ingen hit i Japan, men gjorde riktigt bra ifrån sig i väst. Men #Capcom förstod inte riktigt detta, och därför förstod de inte heller att det fanns en chans att göra en bra vinst.