Under GDC-mässan i San Francisco passade #Microsoft som väntat på att avtäcka DirectX 12, nästa generation av det grafikgränssnitt som ligger till grund för många av dagens spel.

I vanlig ordning innebär ett nytt DirectX möjliga förbättringar av grafik och effekter, men mer intressant är att DirectX 12 enligt utvecklarna jobbar närmare hårdvaran och därmed effektivare kan dra nytta av kraften i processorer och grafikkort.

Precis som spelkonsoler och #AMD:s DirectX-konkurrent Mantle (läs mer om Mantle) har DirectX 12 färre kodlager som stjäl prestanda, vilket möjliggör bättre multithreading och procesoroptimering. Enligt kodarbloggen vankas markanta prestandaförbättringar: tidiga tester i 3D Mark pekar mot uppemot 50 procent bättre utnyttjande av processorkraften.

3DMark i DirectX 11 (vänster) och 12 (höger).

DirectX 12 fungerar med de flesta Microsoft-produkter, från fullstora Windows-speldatorer till surfplattor och telefoner med Microsoft-doftande operativsytem och Xbox One-konsoler. Glädjande nog kommer det fungera med uppskattningsvis 80 procent av de grafikkort som sitter i spelmaskiner i dag. #AMD-grafikkort i generationen GCN och nyare (från Radeon HD 7000) blir DX12-kompatibla, för #Nvidia gäller Geforce-kort från serien GTX 400 och #Intels inbyggda kretsar blir DirectX 12-kompatibla från och med den fjärde Core-generationen (Haswell). Däremot vet vi ännu inte vilken Windows-version som krävs; om det kommer fungera med nuvarande Windows 8 eller om det blir ett säljargument för Windows 9, som tros dyka upp 2015.

Även om du sitter med äldre grafikkort är det ingen brådska att skaffa nytt – DirectX 12 beräknas dyka upp på marknaden först senhösten 2015.