Nej, det är inte första april idag. Facebook har köpt #Oculus VR och reaktionerna från såväl gamers som spelutvecklare och utgivare lät inte vänta på sig. Markus Persson var snabbt tydlig med att den eventuella Oculus Rift-versionen av #Minecraft lades ner på momangen och i ett längre blogginlägg förklarar han sin reaktion:

– Missförstå mig inte, VR är inte dåligt för socialt [spelande]. Faktum är att jag tror att den sociala biten kan bli den största delen av VR. Att kunna sitta i ett virtuell vardagsrum och se din väns avatar? Jobbmöten? Virtuella biografer där du verkligen kan känna att du ser på en film med en vän sju tidszoner ifrån dig? Men jag vill inte arbeta med det sociala, jag vill jobba med spel.

När Oculus VR-grundaren Palmer Luckey pratade med Polygon om uppköpet var han tydlig med att företaget skulle fortsätta att vara oberoende. Han menade också att de nu skulle kunna fokusera på spelen till headsetet och framförallt kunna sälja det till ett ännu billigare pris.

– Det finns saker du kan göra med högar av pengar och ett företag värt 640 miljarder i ryggen som du omöjligen kan göra när du är oberoende, menade Palmer.

Wall Street Journal pratade med Oculus VR-chefen Brendan Iribe inatt och medan han haft en dialog med Mark Zuckerberg sedan förra året kom affären på tal först för 1,5 veckor sedan. Deras krav var att fortfarande få vara oberoende samtidigt som Facebook skulle investera i plattformen. Enligt Iribe gick Zuckerberg med på villkoren och parterna kunde därför avsluta förhandlingarna snabbt.

Den övriga branschen har inte varit blyga med sina åsikter och här följer ett gäng tweets från framstående personer, däribland John Carmack.