Vi har redan rapporterat om vad den utländska spelbranschen tycker om Facebooks uppköp av #Oculus VR men vi på FZ ställde också frågan till våra inhemska spelmakare. Vad betyder affären för virtual reality i allmänhet och Oculus Rift i synnerhet - kommer John Carmack att trivas under Mark Zuckerbergs styre?

Patrick Liu, som inledde sin karriär på #Starbreeze, gick vidare till #Dice och Battlefield för att sedan starta upp #Rovios studio i Stockholm:

– Det som beskriver mest är att jag är smått förbluffad. Jag har hört att Facebook vill få ut VR till en bred massa, men jag har svårt att se det just nu. Allt beror på användarmönstret, som det ser ut just nu är det något som gör att du inte kan pyssla med något annat, du är fastlåst på ett ställe och förmodligen har ganska långa sessioner (mer än 10 sekunder som med mobilen). Så tillgängligheten talar emot att det skulle bli så brett. Men vad vet jag, jag kanske inte är tillräckligt visionär. Det bäst dock är att det dyker upp konkurrenter nu, både nya aktörer och från de gamla jättarna.

Även Fredrik Wester, vd på #Paradox Interactive, är försiktig med att sia om framtidsutsikterna men är inledningsvis positiv:

– Jag tror det ökar fokus på VR och gör det mer attraktivt för fler aktörer, sannolikt innebär det att Oculus får mer resurser. Jag vill inte spekulera i Carmacks inre drivkraft, men jag hoppas att han jobbar med något han brinner för och får fortsätta göra det. Jag vill ha mer information om affären och vilka planer de har innan jag lämnar min slutgiltiga dom.

Martin Wahlund, vd på #Fatshark, tror också på att produkten i sig tjänar på det men vad tjänar Facebook på det, i slutändan?

– Det innebär att det kommer satsas mer pengar på Oculus VR och det innebär att det kommer göras tillgängligt för en bredare allmänhet. Så för produktens som sådan är det nog bra sen kan man ju fundera lite vad Facebooks agenda med köpet är. Tror inte Carmack bryr sig vem som är hans chef, han gör nog det han vill ändå…