#AMD:s snabba programmeringsgränssnitt Mantle har hittat ut till en handfull mer eller mindre namnkunniga spel sedan premiären i februari. #Battlefield 4 är så här långt det största namnet som använder grafikgränssnittet, men om det vill sig väl kan AMD få starkast tänkbara draghjälp för sitt DirectX-alternativ – pc-versionen av #Grand Theft Auto V kan få stöd för Mantle.

Mantle är gjort för att programmerarna ska kunna skriva kod som drar mer nytta av grafikkortsprestandan, detta genom att skala bort mellanliggande prestandaslukande kodlager. Vissa tidiga tester talade om uppemot 40 procent bättre prestanda än med #Microsofts DirectX, som närmast är standard i dagens spel.

GTA V är långtifrån det enda spelet med bekräftat eller eventuellt Mantle-stöd. Sajten Videocardz.com listar Mantle-spel i tre kategorier: släppta, bekräftade och eventuella Mantle-spel. GTA V hamnar i sista kategorin, tillsammans med bland andra #Call of Duty: Advanced Warfare, #Homefront: The Revolution, #Alien: Isolation och #Elite: Dangerous, och i bekräftatkategorin återfinns #Star Citizen, #Dragon Age: Inquisition, #Battlefield: Hardline och #Mass Effect 4. Hela listan:

Släppta spel med Mantle-stöd

Bekräftat Mantle-stöd

Mantle-stöd obekräftat

För att kunna använda Mantle krävs att du har ett grafikkort från AMD (#Nvidia-grafikkort fungerar alltså inte). DirectX-folket har ögonen på vad AMD har för sig: de har meddelat att DirectX 12 också kommer bli mer prestandaeffektivt. Men det lär dröja till hösten 2015 innan nästa DirectX-version släpps.

Grand Theft Auto V släpps till pc, Xbox One och PS4 under hösten.