"...jag finns inte i spel" är namnet på en ny rapport gjord på uppdrag av RFSL Ungdom och ungdomsförbundet Sverok. Målet med den har varit att synliggöra de erfarenheter unga svenska hbtq-personer har när de spelar, tar del av spelkulturen och upplever onlinespel med andra.

Och som namnet antyder är deras verklighet tuff.

Hot och hat är inte sällsynt vid möte med andra i onlinespel. Ord som "gay" och "homosexuell" används ofta som skällsord. Flera i undersökningen har slutat att spela med andra för att undkomma näthatet. Och när många av dem som deltagit i enkäten spelar solotitlar handlar de nästan alltid om spelkaraktärer med heteronormativa förhållanden. Om hbtq-personer ens framställs är det oftast på ett stereotypt vis. Hbtq-spelarna saknar karaktärer att identifiera sig med.

56 procent av de 83 hbtq-personer som deltagit i enkäten har negativa upplevelser kopplade till läggning, 52 procent när det gäller könsidentitet.

Små steg mot ett öppnare spelklimat

Rapportförfattaren Mattias Wennlund berättar att det handlar om ett osynliggörande av läggning och könstillhörighet. Han konstaterar att enkäten förstärker det som många redan vet pågår i spelkulturen, men att det tycks ligga en ovilja – eller okunskap – för att komma till rätta med problemen.

Wennlund säger att rapporten kommer att användas för att ge spelare, utvecklare och journalister mer kunskap för att vi ska kunna gå vidare för att förbättra situationen. Det handlar om ett långsiktigt arbete, konstaterar Wennlund. Förändringarna kommer inte att ske över en natt. Men det kan handla om så enkla saker som att en onlinespelare säger ifrån om denna ser att en annan utsätts för hot och hat.

– Varje gång en spelstudio, en journalist, ett guild eller en enskild spelare agerar för ett förbättrat klimat tar vi ett steg i rätt riktning.