#Oculus Rift har väckt virtual reality-ambitioner hos såväl #Sony som #Valve, och nu seglar en ny konkurrent upp. Totem är namnet på en ny virtual reality-hjälm som lanserades på Kickstarter i går, och av presentationen att döma har den en del stora förbättringar jämfört med Oculus Rift.

Med kamerorna inbyggda i hjälmen ska Totem-headsetet inte begränsa din rörelsefrihet till det en fast monterad kamera ser, vilket ger dig ökad frihet att ramla runt och slå dig blå mot rummets möblemang. Vidare har den högupplösta oled-displayer, full rörelseavkänning och möjlighet att stänga av kamerorna tillfälligt, så att du kan se tangentbord och omgivning utan att behöva ta av dig hjälmen. Hdmi-anslutning gör att Totem inte begränsas till en plattform, den kan användas på allt från pc till pekplattor och konsoler. Spel som fungerar med första generationen Oculus Rift rullar också på Totem, och det jobbas på att få version 2-spel till Oculus att funka.

Kickstarter-insamlingen pågår till den 15 oktober och den utvecklaren #Vrvana vill ha ihop 350 000 kanadensiska dollar (ca 2,2 miljoner kronor). I nuläget har man fått ihop drygt en fjärdedel (ca 90 500 CAD), från 242 bidragsgivare.

Precis som Oculus Rift satsar man på att släppa ett developer kit innan den publika versionen. Priset beräknas landa högre än för Riften: 549 USA-dollar (knappt 4000 kr, mot ca 3000 kr för Oculus Rift). Undertecknad lyckas inte hitta något beräknat lanseringsdatum för utvecklarversionen.

Klicka för mer information

Technical specifications

Screen - 1080p low persistence RGB stripe OLED, up to 75 Hz
Field of View (FOV) - 90 degrees
Cameras - Onboard cameras for positional tracking. M12 camera lenses with 130 degrees horizontal FOV.
Connectivity: HDMI input, USB output (tracker)
Sensors: 2x cameras 120hz 1080p, 3 axis 1kHz gyroscope, 3 axis 4kHz accelerometer, 3 axis magnetometer
Audio: 2x 3.5 mm jacks, Binaural Surround sound
Emulated controls: USB mouse, PlayStation controller, Xbox controller
Non-game controls: Up, Down, Select/Base World View
Supported engines: Unreal, Unity, Havok Vision, CryEngine
Platforms: PC (Windows, Mac, Linux), Playstation 3 & 4, Xbox One & 360
Supported media: All 3D formats, SBS preferred
Size: 6.6" x 4.4" x 5.4"
Weight: 400 g (estimated)
Hardware acceleration: hardware accelerated motion tracking, hardware accelerated pre-lens distortion