När spelare som Felix "Pewdiepie" Kjellberg får flertalet miljoner visningar på sina spelvideos är det inte så svårt att förstå hur Youtube har blivit en allt viktigare marknadsföringskanal. Särskilt för mindre studios som får väldigt mycket uppmärksamhet till priset av några få spelkoder. Det börjar dock bli allt vanligare med lurendrejerier som kan komma att kosta dem pengar istället.

I en artikel på Gamasutra beskriver en av utvecklarna bakom strategispelet #World of Magic hur de blev kontaktade av en rad personer som utgav sig tillhöra stora Youtube-kanaler. De började skicka ut nycklar och tänkte inte mer på det förrän en sajt började sälja spelet väldigt mycket billigare än deras partners, varvid de köpte en nyckel och kunde verifiera att just den skickats ut i marknadsföringssyfte.

Personen som upptäckte det gjorde då ett eget test och kontaktade 50 spelbolag med framgångsrika titlar på Steam. Till sin förvåning var många lika naiva som de och skickade tillbaka koder utan att bekräfta att han faktiskt stod bakom kanalen han sade sig företräda.

Det kanske finns en anledning till att många nyckelsajter kan vara så extremt billiga i vissa fall.