#Diablo III har sedan premiären utvecklats markant och släppts till flera plattformar. Men varje plattform lever i sin egen värld, och spelare som kör olika plattformar kommer inte kunna mötas i multiplayer. Ej heller kommer konsolspelarna få avnjuta alla funktioner i pc-versionen; pc-spelarna är de enda som får njuta av Seasons-systemet.

Lead designern Kevin Martens berättar för Gamespot att spelet inte är byggt för att kunna överskrida plattformsgränserna, och även om sånt hör till ovanligheterna släcker han definitivt hoppet om någon trott att det var på gång. Orsaken är att nätverken för Playstation och Xbox fungera olika mot Battle.net.

We didn't build it that way, so the two ecosystems are closed. I'm trying to give you the most definitive, least PR answer there is, and that is no, we can't do that. What the Xbox and PlayStation networks do is different than what Battle.net does.

Det är också skälet till att konsolspelarna får klara sig utan Seasons, som ger spelarna möjlighet att köra en helt ny karaktär under begränsad tid.

Seasons requires always online, and that's one of the major differences in the ecosystems there," Martens said. "For seasonal conquests and things to be what they are, everyone has to be playing on the same leveled field. That's a great example for something that doesn't work for consoles

Skulle du använda plattformsöverskridande multiplayer i Diablo 3 om det fanns?