Crowdfunding kan mycket väl vara en av spelbranschens största revolutioner. Möjligheten för små utvecklare att hitta finansiering till sina annorlunda koncept är numera i allra högsta grad verklighet, vilket resulterar i många fantastiska spel som inte behöver godkännas av stora utgivare som främst mäter säljpotentialen.

Men fenomenet har också en mörk baksida. #Valves motsvarighet, early access, låter folk köpa sig in i spel som fortfarande är under utveckling. Tyvärr är det inte alltid en smärtfri process, och spel som #Spacebase DF-9 och #The Stomping Lands har fått kritik för att inte leverera det som utlovats.

Giantbomb har tagit del av nya riktlinjer som Valve skickat ut till utvecklare, som på sätt och vis innebär att de erkänner att det finns problem med tjänsten. Läs gärna hela artikeln för att få en grundlig förståelse för vad Valve vill uppnå. I korthet handlar det om följande fyra punkter:

  • Lansera inte ett early access-spel som du inte har råd att utveckla om det säljer dåligt

  • Förmedla rätt förväntningar när du pratar om ditt spel

  • Ge dig inte in i early access utan en spelbar produkt

  • Lansera inte ett early access-spel om du är färdig med utvecklingen

Sunt förnuft kan tyckas, men ändå finns det utvecklare som håller sig långt borta från ovanstående riktlinjer. Nu återstår det att se om det hela innebär någon större förändring för kunderna eller om det även fortsättningsvis kommer dyka upp så kallade cash grab-kampanjer.