Utvecklingen av #Dayz pågår för fullt, men förr eller senare måste #Bohemia Interactive tvätta bort early access-stämpeln och släppa spelet på riktigt. Enligt en ny roadmap som utvecklarna publicerat på spelets Steam-sida kommer det dröja. Nytt mål är att släppa den färdiga versionen under första halvan 2016.

Fram tills dess kommer en drös med nya funktioner att hitta in i det hårda livet på Chernarus. Fordon kommer implementeras stegvis och den artificiella intelligensen putsas till tidigt nästa år. Djurvänner kan se fram emot att bli polare med hundar och hästar framåt slutet av 2015.

Enligt PC Gamer väntar också en prishöjning, men den dröjer till slutet av nästa år. Det nya priset tros landa kring 35 euro, om sajten har rätt. Vi hittar ingen info om det på spelets Steam-sida.

Hela listan av funktioner och när de planeras att släppas ser ni nedanför.

Q1 2015
Basic vehicles
Central economy (advanced loot distribution)
New renderer
New Zombie AI
Basic stealth system (zombies, animals, ...)
Diseases

Q2 2015
Advanced vehicles (repair, modifications, ...)
Advanced animals - life cycle, group behavior
Player statistics
New UI Stamina / fatigue
Dynamic events

Q3 2015
Traps
Barricading
Character life span + soft skills
Animal predators + birds
Aerial transport
Console prototype

Q4 2015
BETA version
Animal companions (dog, horse)
Steam community integration (Achievements, Steamworks modding, etc)
Construction (building shelters / walls / ...)