Mikrotransaktioner i spel har diskuterats otaliga gånger vid det här laget, särskilt huruvida de förstör speldesign och skapar ett klimat där den med mest pengar vinnar. Vid sidan av de uppenbara försöken att lura av gamers pengar har dock företag som #Valve och #Riot Games blivit otroligt framgångsrika på att sälja saker som egentligen inte påverkar spelet. Först var det hattar i #Team Fortress 2, hjältar i #League of Legends och nu knivar i #Counter-Strike: Global Offensive.

Den kanske största skillnaden om man jämför dessa med många mobila framgångar är hur få det är som klagar. Hos Valve finns det till och med ett ekosystem som låter dig att tjäna pengar på saker du ändå inte vill ha. Pengar som kan användas till att köpa andra spel på Steam. Det känns kort sagt som att attityden mot miktronsaktioner håller på att förändras, att de i en del fall faktiskt tillför något snarare än förstör.

Därför är vi nyfikna på hur mycket pengar du investerar i spelen du älskar? I omröstningen gällande Counter-Strike: Global Offensive var det tydligt att drygt hälften spenderat inga eller max 50 kronor men att en fjärdedel ändå belastat kontokortet med 500 kr eller mer. Hur mycket har du spenderat och vad tycker du egentligen om mikrotransaktioner idag?