Utvecklingen går onekligen fort i den teknikdrivna spelbranschen. I slutet av 2012 förhandstittade vi på ett överlevnadsspel med zombier som hette #The War Z. Det var i princip en beta, men någon sådan ettikett fanns inte på Steam på den här tiden, och early access-fenomenet skulle lanseras första några månader senare.

Hade The War Z släppts idag hade det kanske tagits emot på ett helt annat sätt, men det gjorde det alltså inte, och många plockade fram sågen. Utvecklarna har varit med om mycket under resans gång, och i ett inlägg hos Gamasutra berättar upphovsmannen Sergey Titov öppenhjärtligt om både motgångar och framgångar.

Det matiga inlägget avslöjar hur mycket de sålt, vilka misstag de gjort och vad de lärt sig. Det visade sig till exempel att det inte var någon lysande idé att sälja ammunition för riktiga pengar. En liten utveckare behöver också lyssna mer på spelarna och kan inte ignorera den högljudda minoriteten på samma sätt som en stor utvecklare. Tvärtom menar Titov att man måste lyssna på de arga spelarna.

Idag har The War Z döpts om till #Infestation: Survivor Stories.

Läs hela artikeln hos Gamasutra