#Dying Light lanserades förra veckan och FZ:s recension läser du senare i dag. En sak vi inte tar upp i recensionen är att det i helgen släpptes en patch som stoppar användning av moddar.

I patch notesen står följande: "blocked cheating by changing game’s data files." Det innebär att alla ändringar spärras, såväl sådana som påverar gameplay och svårighetsgrad som rent estetiska justeringar; det går till exempel inte att stänga av skuggorna, skriver Cinemablend. Man fortsätter med upplysningen att #Techlands förra zombiespel, #Dead Island, var moddbart, och att det lyfte spelet.

På Reddit kan vi läsa att en grafisk filtereffekt inte heller får tas bort, detta eftersom det strider mot vissa juridiska regler. En aning magstarkt, kan man tycka.

Icke desto mindre recenserar FZ Dying Light senare i dag.

Uppdatering: Techland har inte för avsikt att stoppa moddar, och man arbetar på att ta bort begränsningen. Det säger man i ett uttalande återgivet av Gamespot. Att moddningen stoppades var en följd av att patchen förhindrade fusk i spelformen Be the Zombie. Så här säger Techland:

With the recent patch (1.2.1) on Steam we blocked cheating to make sure the game's PvP system (Be The Zombie) would not be abused. This, however, had the side-effect of hindering mod-makers from making changes to the game.

Creating obstacles for modders has never been our intention. We are now working on a quick patch that will re-enable common tweaks while stopping cheating in the game’s multiplayer mode.

At Techland, we have always supported the mod community, and loved seeing how our own game can be changed by the players. A big part of the original Dead Island's success was the passion and creativity of mod-makers from our community. We want the same for Dying Light.