Populära Youtube-kanaler får majoriteten av sina intäkter från reklamvisningar och är man så stor som Pewdiepie handlar det om flera miljoner kronor per år. Alla spelskapare är dock inte helt nöjda med denna affärsmodell och Nintendo har länge varit väldigt obstinata och inte tillåtit något att tjäna pengar på att visa upp deras spel. Med sitt nya "Creators Program" bjuder de in till samarbeten där mellan 60-70 procent av intäkterna går till skaparen av materialet.

Felix "Pewdiepie" Kjellberg, som ligger bakom den allra populäraste kanalen på Youtube, är fortfarande inte nöjd med upplägget och delar med sig av sina tankar på sin blogg.

If I played a Nintendo game on my channel. Most likely most of the views / ad revenue would come from the fact that my viewers are subscribed to me. Not necessarily because they want to watch a Nintendo game in particular.

Yes, there are exceptions of YouTube channels that uploads day 1 release of a game, 50 parts just to milk views off YouTube. That’s more of a problem for YouTube than Nintendo.

I also think this is a slap in the face to the YouTube channels that does focus on Nintendo game exclusively. The people who have helped and showed passion for Nintendo’s community are the ones left in the dirt the most.

Han menar också att det var den stora uppmärksamheten från Youtube som gjorde "det lilla indiesplet Minecraft" till en miljardaffär, vilket det såklart ligger en hel del sanning i.