Palmer Luckey kunde nog aldrig ana vilken våg av ny teknik han satte igång när han satte ihop den första prototypen av Oculus Rift hemma på kammaren. Idag börjar antalet aktörer i virtual reality-branschen bli svåra att räkna - inte minst efter denna veckans stora spelutvecklarmässa i San Fransisco.

En av de stora överraskningarna var såklart att #Valve annonserade sitt samarbete med mobiltillverkaren HTC och att deras Re Vive-headset ska släppas redan i år. När Rock Paper Shotguns skribent testade det, efter att ha använt olika Oculus Rift-modeller i massvis med timmar, fann han sig själv stå och fånle.

I sina skrivna intryck beskriver han de olika demonstrationerna Valve visar på GDC och fick bland annat testa Job Simulator, att måla i tre dimensioner och den redan omtalade Portal-upplevelsen.

Everyone has experienced a moment with videogames where they were impressed with technology before, whether it was a tongue-floored corridor or a staggering ragdoll trying to remain upright, but virtual reality seems to have the power to go further than those mere gaudy thrills. At least in me, it inspires feelings of wonder at the same time. It’s more than a flashier version of something you’ve seen before; it’s more like seeing moving pictures for the first time and ducking when a train rushes towards the screen. Or, in my case, jutting backwards when GladOS’s head shot towards where I was standing.