Trots initialt goda betyg och omdömen lyckades mmo-spelet #Wildstar inte att hålla kvar de miljoner spelare som visade stort intresse för spelet i betaperioder och vid lanseringen. Anledningarna är många, och i höst går spelet free-to-play-vägen för att locka fler äventyrare. I samma veva inför #Carbine Studios åtgärder för att "laga" spelet.

Pcgamesn har pratat med utvecklarna som förklarar att en brant inlärningskurva är en av bovarna i dramat. Därför har de lagt till en dungeon och shiphand på låg level, för att snabbt lära spelarna hur det går till. En av spelets level 20-instanser har knuffats upp till level 25. Även bättre loot ska bredda inkörsporten till gruppmaterialet.

– Alla sa "det här är de bästa instanserna någonsin". Men problemet var att det var för svårt när du kom dit. Du hade massor av action-mekanik som andra spel inte har, berättar lead designer Mike Barr.

Svårighetsgraden ute i vida världen har också fått spelare att vända i dörren. Enligt analyser som Carbine utfört så var särskilt avståndsattackerande motståndare en för tuff utmaning för många tidigt i spelet, då de var tvungna att hoppa runt för att undvika skada och samtidigt drog på sig ännu fler fiender. Fienderna som skjuter på avstånd har därför reducerats i nybörjarzonerna.

Det kan vara värt att notera att svårighetsgraden längre in i spelet inte ska förändras, utan att det främst handlar om den tidiga upplevelsen där spelaren lär sig grunderna.