Alla väntar på att virtual reality efter två års tung hype ska bli verklighet, att det faktiskt ska gå att köpa färdiga VR-hjälmar. När #Valve och #HTC presenterade sin lösning Vive i mars var det med ambitionen att bli först ut – konsumentversionen skulle lanseras i år.

Så låter det fortfarande, men med ett nytt litet förbehåll instucket i det tidigare beskedet: det släpps endast en begränsad mängd enheter innan årsskiftet.

De första Vive-enheterna är förbehållna "communityn och utvecklarsystem", säger Valve i ett uttalande, skriver Gamesindustry. Konsumentversionen släpps i större mängd under första kvartalet 2016.

Senare i år erbjuder HTC de första kommersiella Vive-enheterna via en begränsad mängd community- och utvecklarsystem, medan större kvantiteter släpps första kvartalet 2016."

Det innebär att du sannolikt inte får tag på ett VR-headset i år. Det betyder också att det blir stenhård konkurrens i VR-segmentet – Vive, Oculus Rift och PS4-hjälmen Morpheus är alla tänkta att lanseras i början av nästa år. Vilket förmodligen är utmärkt för dig som konsument, eftersom du får någorlunda samtidiga omdömen om alla tre, så du slipper vänta ett halvår på samtliga omdömen om du bara tänkt köpa en VR-pjäs.

FZ gick igenom tre av de fyra stora VR-satsningarna i helgen, och alla imponerar på sina respektive sätt. Läs våra tidiga intryck av HTC Vive, Project Morpheus och den svenska uppstickaren Star VR.