Fallout 4 får, inte helt överraskande, ett så kallat ”season pass”. Det betyder att spelare redan innan release kan köpa tillgång till alla de dlc och uppdateringar som kommer att släppas efter spelets släpp.

Passet kommer att kosta 30 dollar (inget svenskt pris har angivits), men Bethesda kan, något häpnadsväckande, inte berätta något alls om vad man får för pengarna. De säger sig faktiskt inte veta det själva. Istället hänvisar man till vad man har släppt till exempelvis Skyrim, och säger att Fallout 4:s season pass kommer att vara värt ”minst 40 dollar”. Hur man nu kan räkna ut det utan att veta vilket innehåll som kommer att tillhandahållas.

Det hela är såklart ytterligare ett led i den smått hysteriska förbokningsstrategin som de flesta utgivare idag använder sig av så ett köp blir såklart lite grisen i säcken. En konkret detalj vet vi dock: man kommer att släppa ett Creation kit, ett mod-verktyg, efter release. Verktyget ska vara helt öppet så att communityt kan ge Fallout 4 samma stöd som de givit Skyrim.
Här har bland andra CD Projekt mycket att ära. Som bekant släppte dessa bara ett kraftigt avskalad mod-verktyg till Witcher 3, trots att man hintat om att ge fullt stöd.
Fallout 4:s editor ska vara samma som Bethesda använt för att skapa spelet. Happy days!

Spelet (och bomben?) släpps 10 november.