Den 6 oktober tvättar #Prison Architect bort early access-stämpeln (förhoppningsvis utan att tappa tvålen..) och lanseras i fullt utförande. Vilket bland annat innebär att de som redan bekantat sig med spelet kan räkna med en ordentligt kvalitetshöjning.

Lanseringen innebär också att vi får två nya spellägen. Fyra story-kapitel agerar tutorial innan vi släpps loss i sandlådan, och mycket galghumor utlovas. Förutom att bygga fängelse så får vi också möjligheten att bryta oss ut ur dem – en funktion som först började som ett skämt.

"It started life as one of the endgame scenarios, where if you did so badly at the game you could be convicted of corporate manslaughter if there are too many deaths in your prison. And it was a joke. I made it so that you arrived at your prison on a prison bus in handcuffs - you've been put in jail at your own prison. But you couldn't do anything; that was the end of it. It was just a joke.

In the background we've been fleshing it out gradually until it's a whole game mode in its own right now. Anything the prisoners can do in the game, you can do, so you can steal knives from the kitchen, you can make digging implements in the workshop, you can dig escape tunnels, you can recruit other prisoners to join up and form a little posse. It's quite silly. It's a lot of instant fun."

Det är game designer Chris Delay som berättar om möjligheterna för Eurogamer. Att fly från fängelset är måhända inte lika djupt och välbalanserat som själva huvudupplevelsen med att upprätta byggnaderna. Men med möjligheten att bilda gäng, stjäla knivar från köket och gräva tunnlar att fly genom så kan det kanske bli en kul sidosyssla. Det ska i alla fall mycket till för att det ska bli värre än det hemska spelet baserat på tv-serien Prison Break.