Undervattensskräckisen #Soma säljer över förväntan. Drygt en vecka efter premiären sammanfattar #Frictional läget, och i ett för branschen ovanligt öppet brev berättar man hur många exemplar som sålts så här långt.

Soma har gått åt i 92 000 exemplar på pc och PS4 på de första tio dagarna (förhandsbeställningar inräknade). Det räcker för att den lilla skånska studion ska kunna hålla igång i åtminstone två år till, och målet – 100 000 krängda ex den första månaden – lär nås utan större besvär. Men det längre målet är att sälja ungefär 300 000 Soma, vilket behövs för att täcka kostnaderna för de fem år spelet tog att göra. Men utvecklarna säger att de inte har någon brådska, de har själva finansierat utvecklingen och all försäjning går till dem själva för framtida projekt.

Spelet säljer för närvarande ungefär 2000 ex per dag; knappast #GTA V-siffror, men så är Frictional också aningen billigare att hålla igång än #Rockstar Games. Utvecklarna vet att siffran kommer sjunka med tiden, men man säger sig vara nöjda, och som vi sett många gånger innan kan Steam-kampanjer och liknande väcka folks köplust i senare skeden. Som jämförelse såldes 120 000 #Amnesia: A Machine for Pigs första veckan, medan #Amnesia: The Dark Descent stannade på ca 20 000 första veckan (30 000 första månaden).

Soma har fått ett relativt varmt mottagande av kritikerna. FZ gav Soma betyget 3, vilket betyder "bra". På samlingssajterna Opencritic och Metacritic är det summerade betygsvärdet (alltså snittet hos ett antal sajter) 84 respektive 85 och 79 (pc, PS4).