I likhet med många andra storspel kommer #Star Wars: Battlefront förses med mer innehåll ett bra tag efter releasen. På spelets Origin-sida säljs nu ett season pass, vilket innehåller fyra DLC-paket med nytt innehåll, nya miljöer, två veckors tidigare tillgång till DLC-släppen och en "Shoot first"-emote. För detta extramaterial vill man ha 500 kronor.

Star Wars: Battlefront i sig kostar 600 kr på Origin, så om du vill köpa hela spelupplevelsen får du punga ut med 1100 riksdaler.

Prismässigt följer #Dice och #EA taktiken från #Battlefield-spelen, där hela upplevelsen sprids ut över två år och kostnaden blir ungefär samma som för två fullprisspel. #Activision har som bekant valt en mer intensiv variant, där man släpper ett nytt #Call of Duty om året, plus season pass/DLC-paket.

Ett nytt storspel kan köpas för ungefär lika mycket i dag som för 20 år sedan (#Command & Conquer: Red Alert kostade 450 kr 1996, se sid 17 här). Samtidigt har spelutveckling blivit mångdubbelt dyrare och Konsumentprisindex stigit 20-25 procent, men Star Wars: Battlefront finns ändå från knappa 450 kr till pc (se Prisjakt nedan) – alltså billigare än Red Alert 1996. DLC och andra alternativa intäktsvägar är därför inte särskilt överraskande.

Vad tycker du, hur mycket pengar kan ett spel få kosta totalt? Och vad krävs för att motivera DLC-priset?