Windows 10 fyller snart fyra månader, och snart är det dags för det första DirectX 12-spelet. #Ashes of the Singularity är namnet och den 22 oktober, nästa torsdag, släpps det som early access på Steam.

Utvecklarna presenterar spelet som ett RTS helt byggt på 64-bitarsteknik, vilket ska passa moderna processorer med många kärnor som hand i handske. I kombination med DirectX 12, som skalats ner och därmed ska krama betydligt mer prestanda ur hårdvaran, blir Ashes of the Singularity högintressant för prestandaintresseade.

Så här säger Stardocks VD Brad Wardell:

RTS-spel har tidigare tvingats välja mellan vacker grafik eller massor av enheter, detta för att de begränsats av 32-bits- och DirectX 9-baserade motorer. Det är ett av skälen till att RTS-spel nått taket de senaste åren. RTS kan vara vackra eller storslagna, men inte båda. Tack vara motorn Nitrous kan vi göra tiotusentals enheter som agerar individuellt som en del av världsomspännande strider med en distikt visuell stil.

Vi hoppas kunna lägga beslag på en av vår redaktionsgranne #Sweclockers monsterdatorer och köra lite tester av Ashes of the Singularity när det släppts nästa vecka.