Remakes av gamla favoriter är hett eftertraktat i dagens spelklimat, och varför inte? Klassiska spel från den tidiga 3D-eran får numera ögonen att tåras av smärta, så uppdaterad grafik är inte alls fel. Och när de ändå håller på är det ju lika bra att uppgradera spelsystem och gameplay till dagens standard..

Detta är just vad #Square Enix gör med #Final Fantasy VII. En remake av den tokhyllade rollspelsklassikern har varit efterlängtad väldigt länge av fansen, men vissa har luftat missnöje kring beslutet att göra hela kalaset avsnittsbaserat. I ett blogginlägg förklarar Square Enix varför de valt det formatet.

"With Final Fantasy VII Remake, we have the opportunity to go beyond the story, world and experience of FINAL FANTASY VII in ways we’ve always dreamed of - from the depths of Midgar to the skies above the Planet. The multi-part format enables us to expand the original story and turn it into an epic experience for fans and new gamers alike."

Det handlar om att de inte bara vill återskapa utan även expandera den ursprungliga handlingen och miljöerna. Hade de varit tvungna att släppa allt material på samma gång så hade de tvingats korta ner spelet och göra en "kondenserad upplevelse". Nu får vi istället en storskalig tolkning av Final Fantasy VII, vars syfte dessutom är att gå bortom och fördjupa originalet. Och det låter ju inte så dumt.