Den 16 december 2013 lanserades den första publika early access-versionen av #Dayz på Steam, vilket förstås betyder att den fyller två år i dag – hurra hurra hurra hurra!

Spelet, som tillsammans med #Minecraft gjort early access till något alla känner till, har under sina två år sålt bra, men även fått kritik för långsam utveckling och trasiga funktioner. Utvecklarna är väl medvetna om vad som behöver göras, och dagen till ära listar man drygt två handfull punkter med saker som står på agendan för spelet just nu. Bland annat väntar flygfarkoster, ett nytt animationssystem, möjlighet att bonda med djur, och möjlighet att ätas upp av rovdjur. Skön omväxling från att få halsen uppsliten av zombier, månne? Hela listan:

[ul]
[li]Steam Workshop support (Modding)[/li]

[li]Base Building[/li]

[li]Aerial Vehicles[/li]

[li]New Renderer[/li]

[li]New robust Animation System[/li]

[li]Enhanced Audio System support[/li]

[li]Predators[/li]

[li]Finalized Chernarus +[/li]

[li]Animal Companions[/li]

[li]New more modern UI & Inventory[/li]

[li]Public Server Binaries & Servlet/Database Release[/li]

[li]New User Actions & Fluid movement within the game world

[/li]
[/ul]

Man säger också att siktet är inställt på att ta spelet ur alpha-stadiet och släppa Dayz version 1.0 under 2016. Hur tror du det går?