Oculus Rift släpps i slutet av mars till det skyhöga priset av 700 euro (eller 600 dollar plus sales tax, om du bor i USA). Matematiskt orienterade FZ-läsare räknar kvickt ut att det är långt mer än vad grundaren Palmer Luckey siktade på så sent som i september. Han sa då att man ville hamna i trakterna av 350 dollar, ungefär samma pris som för utvecklarversionerna.
Hans numera famösa uttalande löd ungefär så här:
"...roughly in that $350 ballpark, but it will cost more than that."
Så blir det uppenbarligen inte, och många frågar sig varför. Palmer Luckey har redan ryckt ut och förklarat vad den stora skillnaden beror på.
Kort svar: dålig kommunikation.
Längre svar (med ett par andra intressanta uppgifter): i samband med tillkännagivandet i går svarade Luckey på frågor på Reddit, och där förklarar han att 350-dollarsmålet ska ses i skenet av missvisande artiklar hos diverse medier. Luckey hade tidigare sagt att priset för en Rift och en dator kraftig nog att driva den torde landa kring 1 500 dollar, vilket vissa medier beskrev som att själva Riften skulle kosta så mycket. Med 350-dollarsuttalandet försökte Luckey betona att själva Riften inte blir i närheten av så dyr som 1 500 dollar. Vilket inte lyckades fullt ut, an vi med facit i hand konstatera, och han själv håller med och kallar sin insats "dåligt hanterad".
Att Rift kostar så mycket som den gör beror på tekniken i själva headsetet, medan kringutrustning som hörlurar och Xbox One-kontroll kostar så lite att det inte skulle påverka slutpriset nämnvärt om de skippades.
The Xbox controller costs us almost nothing to bundle, and people can easily resell it for profit. A lot of people wish we would sell a bundle without “useless extras” like high-end audio, a carrying case, the bundled games, etc, but those just don’t significantly impact the cost.
Två OLED-skärmar med hög uppdateringsfrekvens, precis rörelsedetektering, optik som sägs vara mer avancerad än i vissa systemkameror med mera är det som drar upp priset.
The core technology in the Rift is the main driver - two built-for-VR OLED displays with very high refresh rate and pixel density, a very precise tracking system, mechanical adjustment systems that must be lightweight, durable, and precise, and cutting-edge optics that are more complex to manufacture than many high end DSLR lenses. It is expensive, but for the $599 you spend, you get a lot more than spending $599 on pretty much any other consumer electronics devices - phones that cost $599 cost a fraction of that to make, same with mid-range TVs that cost $599. There are a lot of mainstream devices in that price-range, so as you have said, our failing was in communication, not just price.
Luceky säger än en gång att man inte tjänar några pengar på den här första versionen av Oculus Rift.
"To be perfectly clear, we don’t make money on the Rift.