Två år efter debuten kan vi konstatera att #Titanfall inte blev något nytt #Call of Duty. Än. Vince Zampella och de andra gamla #Infinity Ward-rävarna på #Respawn ämnar som bekant försöka igen, och med #Titanfall 2 testar man lite nya, eller snarare gamla grepp för att få fart på försäljningen.

Titanfall 2 kommer innehålla en traditionell singleplayer-kampanj, något Respawn saknade resurser att göra i första spelet. Det finns också planer på en spin-off i form av en tv-serie, men detaljerna lyser med sin frånvaro.

Tvåans solokampanj utspelas i rymden, berättar lead writer Jesse Stern, och beskriver den som en framtida sci-fi-tolkning av den amerikanska revolutionen och det amerikanska inbördeskriget. Så här beskriver Stern spelet för Forbes:

– Så vi gör vårt bästa för att leverera en vision av ett storslaget globalt kolonialt krigande som återberättar historierna om den amerikanska revolutionen och det amerikanska inbördeskriget i rymden. Vi tänker oss nästa generation immigranter som flyttar ut till det nya gränsområdet och befolkar planeter.

Han fortsätter.

– Istället för att anlägga en traditionell sci-fi-approach vill undersöka vad som skulle hända i praktiken, hur skeppen skulle se ut och med maskiner gjorda för utgrävning och byggande, demolering och markarbete, och vad som händer när de används för att kriga.

Givetvis vankas också multiplayer, enligt Stern bättre på alla sätt än ettans. Det är sedan tidigare känt att Titanfall 2 släpps också till PS4, förutom till Xbox One och Windows. Utgivaren #EA siktar på release senast i mars 2017. Med tanke på att EA släpper (eller planerar att släppa) #Battlefield 5: Armageddon till årets julhandel är det osannolikt att Titanfall 2 släpps då. Ska vi säga premiär lagom till treårsubileet för Titanfall i mars 2017? Med förbehåll för förseningar, förstås.