Nyheter
Smartphones snart kraftigare än PS4 och Xbox One

Smartphones snart kraftigare än PS4 och Xbox One

51 kommentarer

Av 2016-02-18 12:16


Vänner av högpresterande datorer kritiserar ofta konsoler för att ha klen prestanda. Från processordesignföretaget ARM kommer nu stöd för den kritiken: en av företagets chefer menar att de snabbaste mobila plattformarna kommer börja passera Xbox One och PS4 i fråga om beräkningskraft redan nästa år.

Nizar Romdan, ecosystem director hos ARM, menar att mobila enheter redan i slutet av 2017 har prestanda nog att hypotetiskt kunna köra samma spel som PS4 och Xbox One. 

– Mobil hårdvara är redan kraftfull, säger Romdan till Venture Beat. Om du tar dagens high end-smartphones eller -plattor är prestandan redan bättre än i Xbox 360 och Playstation 3. Den närmar sig snabbt Xbox One och Playstation 4.

Romdan lät följande diagram illustrera poängen:

ARM spår fortsatt blixtsnabb utveckling för smartphone-prestandan.

Diagrammet visar den relativa prestandan i form av floating point operations (Flops) hos nämnda konsoler. PS4:an klarar 1,84 tera-Flops och Xbox One 1,23. Xboxen passeras alltså av de snabbaste mobila enheterna i slutet av nästa år, och PS4:an går samma öde till mötes året därpå.

Det betyder inte att alla spel kommer flytta över från de dedikerade spelenheterna till smartphones – det är ju fortfarande fundamentalt olika kontroller på pekskärmar och spelkonsoler. Däremot kan prestandaökningen användas för virtual reality-enheter, som ju kontrollmässigt kan fungera likadant oavsett om det är en konsol, en mobil eller en stationär dator som levererar det visuella. 

– Vår ståndpunkt är att mobil VR är det som kan öppna för mobilspelande bland hardcore-gamers, spår Romdan. För en gångs skull är mobila enheter på samma nivå som pc och konsoler i fråga om upplevelsen. Vi kommer inte ha samma beräkningskraft. Och batteritiden är ett problem. Men det är samma användarupplevelse. Det kan bli en game changer för mobilt spelande.

FZ:s videomagasin Fräcka fredag foliehattar om grafisk nedskalning
Witcher 3-grafiken skalades ner
The Division-grafiken – då mot nu

Twittra

Facebook

Kommentarer
Dölj toppkommentarer Toppkommentarer
  • Gaara
    Gaara 2016-02-18 12:24
    Ja inte undra på att batteritiden är så dålig på dagens telefoner...
  • IceMan
    IceMan 2016-02-18 12:44
    konsoller - gamla och omodärna innan de ens släpps...

    well, sitter med mitt SNES nu och njuter. de va bättre förr!
  • Tomtampong
    Tomtampong 2016-02-18 13:02
    G M R skrev:
    Hur kan de vara snabbare när det inte ens rör sig om samma arkitektur?


    För arkitekturen spelar ingen roll när man jämför beräkningar per sekund.
Skriv kommentar
Sortering:
Karmafilter:
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera.
Senaste nyheterna från…
FZ