Nyheter
Stort DirectX 12-test – AMD spöar Nvidia

Stort DirectX 12-test – AMD spöar Nvidia

42 kommentarer

Av 2016-02-24 22:54


Mer än ett halvår efter att Windows 10 släpptes har det ännu inte lanserats något fullstort spel som använder sig av Microsofts nya, resurseffektiva API. Men de är på gång: i mars släpps realtidsstrategin Ashes of the Singularity i fullversion (det släpptes som early access i höstas). 

Våra nyfikna redaktionsgrannar Sweclockers kunde inte lägga band på sig. Man jämför hur Ashes of the Singularity-betan fungerar i DirectX 12 jämfört med DirectX 11, med en mängd grafikkort från Nvidia och AMD. Och för en gångs skull (höll jag på att skriva) är det AMD som går segrande ur striden.

Sweclockers testar Ashes of the Singularity-prestandan med den här tre minuter långa benchmark-testslingan.

Radeon-grafikkorten presterar inte bara bättre i DirectX 12, de fungerar också avsevärt bättre med den nya funktionen Asynchronous Compute. Det är en teknik som går ut på att använda grafikprocessorn för att schemalägga beräkningar när delar av den inte används fullt ut. Tekniken ger markant prestandaförbättring med Radeon-kort, medan effekten är den omvända med Geforce-korten.

Asynchronous Compute ger AMD-korten sköna extra fps. För Nvidia är det precis tvärtom. (Bild: Sweclockers.com)

Men allt är inte mörker för Nvidia i det här testet. AMD:s toppkort Radeon R9 Fury X sopar banan med allt motstånd, men mellan övriga kort är det inga stora fps-kliv utan snarare en jämn trappa neråt. Och i DirectX 11-testen vinner Nvidia klart mot AMD.

Slutligen testar Sweclockers den högintressanta funktionen Explicit Multiadapter, som gör det möjligt att kombinera AMD- och Nvidia-grafikkort i samma konfiguration. Japp, som att köra ett Radeon och ett Geforce i SLI/Crossfire-läge. Och tro det eller ej – det fungerar förträffligt i Ashes of the Singularity.

Sweclockers summerar testet med att AMD så här i början av DirectX 12-eran drar bäst nytta av det nya API:t, och att Nvidias dominans under DirectX 11-perioden kanske inte är så självklar framöver. Samtidigt är det för tidigt att skriva framtiden redan nu, i det här tidiga skedet när inget fullspel ännu kör DirectX 12. 

Läs Sweclockers matiga DirectX 12-test (eller: AMD vs. Nvidia, rond 327)
"DirectX 12 ger upp till 40 % bättre prestanda"

Hämtar priser från Prisjakt.nu ...

Priser från Prisjakt.nu Prisjakt.nu
Spelinformation

Twittra

Facebook

Kommentarer
Dölj toppkommentarer Toppkommentarer
  • Bojkott
    Bojkott 2016-02-24 23:45
    Inte direkt förvånande när det är ett AMD-spel.
  • Wolfkin
    Wolfkin 2016-02-25 01:57
    kebbe skrev:
    "Spöar" tar väl titeln "årets överdrift" redan i Februari?


    Vad skulle du kalla det när Fury X slår Titan X med 20% eller när 390X får 25% bättre än 980?
  • marcus8958
    marcus8958 2016-02-25 05:55
    kebbe skrev:
    Wolfkin skrev:
    kebbe skrev:
    "Spöar" tar väl titeln "årets överdrift" redan i Februari?


    Vad skulle du kalla det när Fury X slår Titan X med 20% eller när 390X får 25% bättre än 980?


    10fps skulle jag kalla marginellt. "Spöar" skulle jag spara tills det handlar om någonting märkbart.


    290x som inte ens kostar hälften av ett 980 och presterar bättre är ganska stort.
Skriv kommentar
Sortering:
Karmafilter:
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera.
FZ