Det är kanske väl tidigt att utropa att E3-mässan befinner sig i kris. Däremot är branschen i ständig rörelse och vissa väljer att helt enkelt inte medverka i det stora spektakel som är E3.

Först fick vi veta att EA hoppar över mässan i år och istället satsar på ett evenemang för allmänheten. #Activision tänker visa upp några av sina kommande titlar, däribland nästa Call of Duty-spel, i Playstation-montern. Men de tänker inte heller medverka med egna områden på mässan.

De två branschgiganterna får sällskap av ytterligare två företag som inte tänker kosta på några egna utrymmen: #Disney och #Wargaming. En representat för Wargaming förklarar beslutet för Venturebeat:

"From a company perspective, we’re focusing a large majority of activities on events focused on our players and community. Whether it’s a small group of players or hundreds at one of our player gatherings, they’re our main priority. From a strictly business perspective, E3 just doesn’t fit our current direction. It’s a show that is very centralized on retail product, and as a free-to-play digital download gaming company, we’ve realized that while the show may be a good fit for lots of other publishers and developers, it’s currently not a great fit for us."

Disney tänker göra lite som #Nintendo och EA, och rikta sig direkt till konsumenterna i olika slags sändningar som sträcker sig över sommaren.

Venturebeat har pratat med Rich Taylor som är senior vice president of communications hos Entertainment Software Association (företaget bakom E3). Han tonar ner betydelsen av att flera lämnat mässan och förklarar läget så här:

"Individual companies will make their own decisions in each iteration of E3. Overall, E3 for the past several years as been among the best shows we have ever experienced. E3 remains a dynamic and valuable and preeminent show of its kind in the world for video games, entertainment, and innovation. It’s still the place to be."

Årets E3-mässa äger rum mellan 14 och 16 juni.