Tidigare i veckan stod det klart att Acer blir tillverkningspartner för Starbreezes virtual reality-headset StarVR och det kommer väl till pass de närmaste åren. Den svenska studion har sedan tidigare prata om sin målsättning att bygga VR-arkadhallar och idag blev det officiellt att deras virtual reality-headset kommer att ligga till grund för Imax:s VR-satsning.

Det kanadensiska företaget, kända för tekniken och biosalongerna med de extra stora dukarna, avslöjar att de ska öppna sex stycken nöjesscenter för VR innan året är slut. Man tror dock inte inledningsvis på fullängdsfilmer i virtual reality utan på kortare upplevelser knutna till redan existerande varumärken.

– Virtual reality i hemmet kommer att vara en trång marknad men vår idé är köra VR i framtidscenter som kan erbjuda en överlägsen upplevelse och vara socialt, sa Imax-chefen Richard Gelford till Wall Street Journal.

– Vi kommer att erbjuda saker som ligger fem år framåt i tiden i jämförelse med det som finns i deras hem, la Bo Andersson Klint på Starbreeze till.

Upplevelserna ska kosta mellan sju och tio dollar och vara cirka tio minuter långa. Det återstår att se om nyöppnade Mall of Scandinavia, som har en Imax-salong, kommer att vara en av de sex premiärplatserna.