Ett par veckor efter den första hyfsat storväxta skvätten information om #Gran Turismo Sport har upphovsmannen nu fyllt på med lite mer info om det multiplayer-inriktade PS4-racingspelet. Och det står klart att PS4-debuten för Gran Turismo-serien får klara sig utan ett par features från PS3-versionerna.

Dynamiskt väder och dygnscykel finns inte med i GT Sport, uppger GT Planet. Istället bestäms väder och tid på dygnet innan loppet startar, och de växlar alltså inte under resans gång. Oviktigt för kortare lopp, men grus i realismmaskineriet för den som ägnar sig åt 24-timmars och liknande.

Högre framerate och jämnare kvalitet på loppen ligger bakom beslutet, säger upphovsmannen Kazunori Yamauchi till GT Planet.

We opted to not have the transitions in the race this time in order to raise the framerate and the quality of the image *during* the race. So the user will be able to set that before they enter the race. So you’ll still be able to have night races, morning, races at dawn, dusk, and so on.

Ett klokt beslut i undertecknads tycke – jämn och hög framerate är guld värt i racingspel, vilket #Forza-serien visat i åtskilliga år, men som tidigare #Gran Turismo vägrat lära sig av.

Kazunori Yamauchi sa till FZ att man satsar på 60 bilder/sekund och 1080p-upplösning när vi träffade honom häromveckan. Den version vi körde då var ganska långt från det målet – #Polyphony Digital har till november på sig att styra upp saker och ting.