Gamescom-mässan slår upp dörrarna för pressen i Köln i dag, och klockan 19 i kväll livesänds gameplay från #Titanfall 2. Inom kort väntar också ett så kallat tech-test. Testningen handlar om att stresstesta spelet, vilket kommer genomföras på Xbox One och PS4 – men inte på pc.

#Respawn-chefen Vince Zampella förklarar att testet egentligen bara behöver genomföras på en plattform för att se att servrarna står pall för trycket. Möjligen kan man köra flera för att vara på den säkra sidan, men man får svar på det man vill veta utan att köra testet på alla tre plattformar. Vilket underförstått är en anledning till att man inte testar på pc.

Men Zampella förklarar sen i detalj varför pc-versionen får stå vid sidan. I korthet handlar det om att koden inte är tillräckligt färdig än, man är rädd att en testversion nu riskerar att vara för buggig för att funka bra. Man vill också undvika att nyfikna testare gräver fram läckor om överraskningarna i storyn som eventuellt kan ligga med i koden.

Så här säger Zampella:

So why not PC?

Two big issues from a development standpoint: hardware variety & “min spec” optimization. We’re still making a lot of tweaks and changes to the renderer, the game, and effects so we haven’t run the game through the hardware compatibility lab yet to detect and handle a large variety of hardware - video cards, CPUs etc. Quite frankly, we aren't ready to deal with that yet, we are still making the game better. We also haven't done enough work to fully support our 'Min Spec' on PC yet. So, currently the PC game isn’t as easy to throw out for testing as the console is, because of the additional variables and configurations that we need to support. Also, because the single player story has some wonderful secrets that we really want to preserve for launch, we also have to worry about leaks. Our wonderfully curious PC players have proven in the past that they will dig out anything they can, and there's a risk that they could spoil some of our single player.

Vince Zampella avslutar med att be besvikna pc-spelare om ursäkt, men understryker att det främst handlar om att testa serverstabiliteten. Det blir till att plocka fram tålamodet och invänta premiären den 28 oktober. Om du inte är upptagen med att spela #Battlefield 1 då förstås – det släpps ju den 21:a.