Mastodontprojektet #Final Fantasy XV sköts nyligen upp från den tilltänkta releasen i september till slutet av november. Och för er som längtat efter ett 100% open world-spel kommer ytterligare dåliga nyheter i form av ett förtydligande från spelets director Hajime Tabata.

Redan tidigare har Tabata berättat att Final Fantasy XV inte är ett ett vidöppet spel hela tiden. I en intervju med Famitsu får vi veta att första halvan av spelet är open world, medan den avslutande delen är linjär.

"The first half keeps going as an open-world, but the story in the second half is led by a linear path. That way, you won’t get bored of an open world as the rest of the game gets tightened up, so we made it in a way that you’ll also get to advance through it as you have in conventional Final Fantasy games."

Ni som mäter spelkvalitet i antalet timmar underhållning ni får bör dock inte bli alltför besvikna. Tabata säger att det kommer ta ungefär 50 timmar att ta sig igenom spelet – förutsatt att man springer raka vägen mot målet under äventyrets andra halva.

Via Polygon.