#Star Citizen har dragit in 124 miljoner dollar (över 1 miljard kronor) från frivilliga bidragsgivare. Pengarna ska användas till att göra verklighet av Chris Roberts dröm om det ultimata rymdspelet. Vissa anhängare betalar tusentals, ibland tiotusentals kronor för att få drömmen realiserad. Andra ser tecken på en storskalig bluff, eller ambitioner (och egon) som växt sig bortom det hanterbara.

Kotaku UK har lagt över ett halvårs arbete på att kika in bakom jätteprojektets kulisser, och de senaste veckorna har de släppt en serie artiklar som går igenom ambitionerna, förseningarna, ekonomin, hur kritiker behandlats, problemen med att expandera så snabbt som #Cloud Imperium Games gjort, bekymmer med nya utvecklingsstudior, och mycket annat.

När nu Star Citizen-granskningen avrundas menar man att man inte funnit stöd för diverse bluffanklagelser. Om Star Citizen-projektet kraschar spår man att det i så fall kommer bero på att det är för stort att hantera, att pengarna tar slut eller att det tar för lång tid.

It is difficult, after all these months of research and having heard from so many people involved with the project, to seriously entertain the notion that Star Citizen is some kind of intentional scam. Hundreds of people all over the world are working hard on it, and have been for years. Although there have been plenty of scandalous allegations, not one of them has checked out in our research – though of course nobody outside of its management team has full visibility on Cloud Imperium’s finances. If Star Citizengoes down – and it yet might – it will likely be because its sheer scope is out of step with the reality of actually making it, or because the money runs out, or because it’s taken too long and its funders have finally withdrawn their support. If there is anything more nefarious than that going on, we have found no convincing evidence of it.

Det lär ta tid innan det "färdiga" Star Citizen släpps (om man nu kommer kunna tala om ett färdigt spel), och det återstår tonvis med arbete. Men eftersom spelet släpps modulärt, det vill säga att nya delar (t.ex. FPS-delen, den beständiga multiplayer-världen, singleplayer-kampanjen) kan läggas till senare lär spelet inte få en traditionell release.

Avslutningsvis tror Kotakus skribent ändå att CIG och Chris Roberts lyckas åstadkomma någon sorts release för Star Citizen. Men det kommer ta tid, och då finns risken att andra spel redan gjort det som Star Citizen vill göra.

Vad tror du – kommer Star Citizen lyckas infria dina förväntningar, eller kommer det kvävas av sina storslagna ambitioner?