Early Access, en tjänst som låter utvecklare börja sälja sina spel i ofärdigt skick på Steam, ställer oväntat få krav på utvecklarna. Det framgår av ett dokument med regler och riktlinjer som delas mellan #Valve och utvecklararen, som PC Gamer fått tag på och delat med sig av.

Dokumentet består av fyra regler och en handfull riktlinjer för hur Early Access-spel ska och bör skötas. Anmärkningsvärt är att det inte nämns några straff för utvecklare som bryter mot reglerna: det betonas att folk förväntar sig att en färdig version av spelet släpps, men det ställs inga krav på detta (#Half-Life 3-nedläggning confirmed?!)

When you launch a game in Steam Early Access, there is an expectation by customers that you will continue development to a point where you have what you consider a 'finished' game. We know that nobody can predict the future, and circumstances frequently change, which may result in a game failing to reach a 'finished' state, or may fail to meet customer expectations in some other way. We work hard to make sure this risk is communicated clearly to customers, but we also ask that developers follow a set of rules that are intended to help inform customers and set proper expectations when purchasing your game.

De fyra reglerna handlar i stora drag om att tydligt märka spelet som Early Access, att inte lova massa saker innan du vet att du kan infria löftena, att inte ta för mycket betalt och att faktiskt släppa ditt spel som Early Access på Steam om du får din ansökan godkänd. Rekommendationerna tar upp att du bör se till att ha resurser och villja innan du ger dig i kast med Early Access på Steam.

För att sammanfatta: Valve verkar vilja lägga sig i så lite som möjligt. Så se till att hålla dina förväntningar i schack innan du köper in dig på ett ofärdigt Early Access-spel.

#Dayz är ett av de mest (ö)kända Early Access-spelen. Det började som en #Arma 2-mod och den första tidiga standalone-versionen släpptes på Steam i december 2013. Drygt ett år senare hade det sålts i 3 miljoner exemplar, samtidigt som kritiken mot lågt utvecklingstempo växte. Tanken var att spelet ska släppas skarpt i år, men hur det blir med den saken återstår att se.