Nyheter
Krisen på Crytek är ett faktum – flera kontor stängs ner

Krisen på Crytek är ett faktum – flera kontor stängs ner

30 kommentarer

Av 2016-12-20 20:15


Det har länge ryktats att spelföretaget Crytek har stora ekonomiska problem. Bland annat har det framkommit rapporter om utebliven lön för anställda runt om i världen. Nu bekräftar företaget själva att de har problem.

Undergoing such transitions is far from easy, and we'd like to sincerely thank each and every staff member – past and present – for their hard work and commitment to Crytek.


I ett pressmeddelande bekräftar VD:n Avni Yerli att Crytek genomgår en omorganisation. Detta innebär att flera kontor kommer att stängas ner. Kontoren i Frankfurt och Kiev blir dock kvar. Utvecklingen av spel och den egna motorn Cry Engine kommer dock fortsätta.

Hur det blir med de utvecklingsteam som finns runt om i världen återstår att se, men förmodligen kommer de att säljas vidare till andra aktörer. Vi hoppas såklart att alla berörda snabbt hittar nya jobb.

Svensk ex-anställd stämmer Crytek för utebliven lön
Krisar Crytek? Nya anklagelser om uteblivna löner
Spelinformation
Kommentarer
Dölj toppkommentarer Toppkommentarer
  • Molotov
    Molotov 2016-12-21 00:24
    Man kan säga att konsolerna tog död på crytek.
    Dom Skulle.fortsätta med utvecklingen efger crysis första som var otroligt imponerande.tekniskt och användes länge som benchmarkverktyg bla.

    Sen skulle allt konsolanpassas och utvecklingen stannade och gick bakåt.
  • Fr0gg0.
    Fr0gg0. 2016-12-20 21:12
    Inte gjort ett bra spel sen första Crysis, så det är väl inte så konstigt.
  • Sapiens
    Sapiens 2016-12-20 23:48
    2006 låg Crytek typ 5-10år före i utvecklingen. De hade en fantastisk spelmotor och en sjuk andel grymma assets med hög kvalité som ganska enkelt skulle kunnat återanvändas till en riktigt grym uppföljare till Crysis eller ett openworld Far Cry 3 action jungle adventure liknande spel med.

    Det hade heller inte kostat speciellt mycket i jämnförelse och de hade inte behövt marknadsföra lika hårt med tanke på hur känt Crysis märket var då. Runt 2007-2010 börja fler och fler få tillgång till bättre och mer anpassad hårdvara också.

    Men icke, de skulle ge sig fan på att göra ett mer linjärt modernwarfare liknande spel och självklart ska det utspela sig i New York, världens mest överanvända plats i spel/film sammanhang. Ett rätt fult spel också, speciellt jämnfört med första spelet, att spela Crysis idag på en fet dator är fortfarande imponerande men att sen lira Crysis 2 är en rejäl besvikelse =/.

    Allt skulle dessutom anpassad för usel hårdvara och kassa kontroller. Dumma ner allt istället för att utveckla framåt, stagnera sig så mycket att nästan allt det unika förvann. Hela spelmotorn fick dessutom handikappas och göras om, vilket inte lär ha varit billigt och resultatet var också på många sätt och vis sämre än Cryengine 2.

    Argumentet är alltid desamma, Crysis sålde inte tillräcklig och visst det gjorde det inte heller, i början men efter ett tag sålde det rätt bra, speciellt för att vara ett exklusivt spel och ny "orginell" titel.

    Crysis, Crytek och Cryengine kunde fortfarande ha varit värt något idag om alla dem här idiot och panik besluten inte togs. Nu är det ju typ ingen som bryr sig om varken märket, företaget eller motorn, utöver möjligtvis oron över vad som kan hända med Star Citizen.

    Spiken i kistan blev väl dock sen när de börja spamma ut studios överallt och satsa massa värdelösa free2play spel. Inte konstigt att det sen gick som det gick.
Skriv kommentar
Sortering:
Karmafilter:
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera.
FZ