Nyheter
Tim Sweeney: Spelbranschen kommer att forma hela världens framtid

Tim Sweeney: Spelbranschen kommer att forma hela världens framtid

12 kommentarer

Av 2017-01-09 14:42


Tim Sweeney är inte vilken jeppe som helst. När han startade Epic Games tillsammans med Mark Rein för 25 år fanns det ingen chans att han skulle kunna förutspå hur tongivande hans företag skulle bli. Men med över två decenniers erfarenhet från att inte bara utveckla den populära Unreal Engine-spelmotorn utan också se nya tekniker som smarthphones och VR växa fram har han en god gissning om hur teknik kommer att genomsyra samhället ännu mer de närmaste 12 åren.

Det var under hans tal på Steam Dev Days som han förklarade sin framtidsvision, att spelbranschen kommer forma hela världens framtid. Någon han sedan utvecklade i en lång intervju med sajten Qlixel. I en värld som blir mer digital för varje dag kommer de som redan har åratal av erfarenhet att skapa virtuella miljöer ligga i framkant. Han lägger särskilt mycket tilltro till VR som enligt honom kommer att påverka samhället på samma sätt smartphones har gjort senaste decenniet. Det kommer dock inte ske i år, inte ens de närmaste tre åren, menar han.

Istället ser han på tekniken i ett längre perspektiv. Den beräkningskraft vi idag ser i högpresterande datorer kommer om tolv år att få plats i våra fickor och han föreställer sig att skärmar är menlösa eftersom den teknik som idag kräver ett klumpigt headset kan gömmas i ett par solbrillor. Som referens kan vi blicka tillbaka för tolv år sedan då färgskärmar fortfarande en het grej i mobilbranschen och Sony kunde stoltsera med en integrerad musikspelare(!).

Enligt Sweeney kommer såklart inte VR påverka samhället genom spel utan sättet det likt internet kan koppla samman människor. Han pratar bland annat om hur vi inom tolv år inte kommer behöva simulera våra kroppar i virtual reality.

We'll recreate humans. You'll have inward-facing cameras capturing your facial motion and outward-facing cameras capturing your body motion. You'll be able to see anyone, doing their natural motions, wherever they are. Do anything but touch them. Elon Musk is building the Hyperloop, but we don't need that. We're going to have teleportation, with this technology.

Do you really think we'll be able to simulate believable humans in 15 years?

The great thing about VR is we don't need to simulate them. We'll have cameras pointing at actual people, picking up their facial motion and their body motion. We'll simply be able to sample that data, reconstruct it with computer models, and display it to you.

So it's a problem of motion capture rather than artificial intelligence. That's a completely solved problem. It's completely solvable by Moore's Law with known algorithms and technology that we have today and doesn't require any radical new invention.

Oavsett om du tror att VR kommer att floppa i spelbranschen är det en väldigt intressant artikel att läsa.

VR blev årets julklapp 2016
Hela artikeln på Qlixel

Twittra

Facebook

Kommentarer
Skriv kommentar
Sortering:
Karmafilter:
FZ