Säg #Half-Life 3 och många gamers får något fuktigt i blicken. Nämner du Episode 3 kan man nästan ta på smärtan över att inte ha fptt ett avlut på den cliffhanger spelet bjöd på i sin andra episod. Samtidigt är Valve knäpptysta. Och i oktober har det gått tio år sedan Valve senaste släppte något Half-Life-relaterat. Det är lång tid i spelvärlden.

En skribent på Gameinformer bestämde sig för att jaga denna heliga graal men efter fruktlösa försök att få något information från Valve gav han upp. Men en dag plingade det till i mailkorgen och på ämnesraden stod det "Half-Life 3". Man förstår att han blev lite exalterad när en före detta anställd, som av förklarliga skäl vill vara anonym, gick med på att träffas en halvtimme. Svaren han fick var inte särskilt uppmuntrade.

Enligt personen, vars uppgifter såklart inte är bekräftade, är chansen liten att vi någonsin kommer att få sett nytt Half-Life-spel. Visst, under åren har det funnits flera interna projekt, både små med bara ett par personer men också större med 30-40 individer, men inget av dem har fått tillräckligt mycket fäste för att gå vidare.

Everyone wants Gordon Freeman’s story to continue. People want the series to reach the number three, either as an episode or a full-fledged sequel. How real are those chances?
There is no such thing as Half-Life 3. Valve has never announced a Half-Life 3. The closest they’ve come is after Half-Life 2, they said there would be three episodes. We only got two of those. That is arguably an unfulfilled promise. Anything else that we might think about as a full game or sequel has never been promised. I only mention that because it’s sometimes frustrating when people sort of assume or have wishful thinking about the future. Because they want to speak about the future, the fantasy starts to become real in their minds, even though they have a completely different form on the developer side.

Det blir snart uppenbart att mycket av detta beror på den speciella företagsstrukturen hos Valve, där medarbetarna mer eller mindre är helt fria att arbeta med vad de vill. Samtidigt som Gabe Newell har sista ordet. Därför uppstår det spontana försök att komma någon vart med uppföljarna alla väntar på men de har än så länge inte resulterat i något konkret.

Over the years, you’ve probably had many dozens of people within the studio as early as probably 2005 working on things that they would imagine from themselves as Half-Life 3 or Half-Life: Episode 3. If you talk to people there, you’re going to get mutually exclusive information about the project from them, and for each of those people, it is correct, but will be different for the next person you talk to. Those two individuals may have been working with the same project in mind, but never linked up internally to connect the pieces before it was scrapped or they moved on to a different project.

Många ställer sig frågan om Valve är skyldiga att leverera en uppföljare, eller åtminstone knyta ihop säcken för det andra spelet.

Does Valve owe it to fans to finish what they started? At least wrap up Half-Life 2?
I don’t think there will be any more. But at any given moment, they make decisions as they come. If some people within Valve make something that they collectively feel is exciting, then it will happen. That’s going to be hard for that to happen now. Every time a Half-Life project gets some gravity and then collapses, it becomes harder for the next one to start up. Because the business changes so much, and there are so many other things to do, it just gets harder and harder. It’s one of those things they’ll always have to accept. People are going to harass them for more Half-Life. The idea of delivering a third episode of Half-Life 2, that’s dead. There’s no universe where that will happen. I think there is a universe where a standalone thing could come together to fill in that hole, but that’s tough.