Nintendo Switch har äntligen avtäckts ordentligt och hela eventet inleddes med att konsolens onlinetjänster presenterades. Onlinefunktionerna ska kunna kontrolleras från en smart enhet (som telefoner antagningsvis) och vi såg bekanta ikoner såsom eShop fladdra förbi. Tjänsterna ska vara gratis att testa vid lanseringen och börjar sedan kosta pengar under hösten 2017. Trevligt nog fick vi reda på att Nintendo överger regionslåsning med Switch, alltså ska spel och tjänster kunna användas internationellt.

Efter detta gick företaget vidare med att presentera hur Switch är frukten av samtliga konsoler som företaget släppt. A och B-knappar introducerades med Gameboy och NES, med SNES-kontrollen kom X och Y-knapparna, med Nintendo 64 fick vi den analoga styrspaken och skakfunktionen, med Gamecube handtaget som var ett första steg mot att kunna ta med sig spelkonsolen. I och med Nintendo DS introducerades en tryckkänslig skärm, rörelsekontroll blev Wii först med och med Wii U har som bekant en bärbar andra spelskärm. Med Switch tar Nintendo allt detta arv och paketerar det i en enda spelupplevelse.

Switch ska kunna användas i tre huvudsakliga lägen. TV-läget är den traditionella spelupplevelsen där konsolen är ansluten till en tv. I Tabletop mode ställs Switch fram med ryggstödet utfällt och Joy-Con-kontrollerna har kopplats loss för att spela trådlöst. Det tredje läget är det bärbara där Joy-Con-kontrollerna är fästa vid konsolens sidor. Åtta maskiner kan kopplas samman i flerspelarlägen. Batteritiden nämndes härnäst och tyvärr är det inte helt imponerande siffror vi bjuds på. Vi kan förvänta oss allt från 2,5 timmar till 6 timmar speltid i bärbart läge beroende på vilken spelupplevelse det handlar om. Konsolen laddas via USB Type-C och du kan spela medan den laddas.

Härnäst växlades fokus till Joy-Con-kontrollerna. De analoga spakarna är även knappar och kan tryckas ner precis som med Dualshock- och Xbox-kontrollerna. Det finns en hemknapp på ena kontrollen och även en NFC-läsare som föga förvånande kan användas till att läsa in Amiibos. Det finns dessutom en capture-knapp som kan fånga bilder från spelen. Denna ska även kunna fånga video, men detta kommer tråkigt nog inte finnas tillgängligt vid lanseringen. Kontrollerna har även sensorer som accelerometer och gyroskop, vilket gör rörelsekänslig styrning möjlig. Finns även axelknappar för L och R på varje Joy-Con.

Den ena kontrollen är dessutom utrustad med en IR-kamera som både känner av avstånd och former, såsom händer som formar sten, sax eller påse. En intressant egenskap med Joy-Con-kontrollerna är att de kan förmedla känslan av fysiskt innehåll via en uppgraderad rumble-funktion Nintendo kallar HD Rumble. Det illustrerades av att spelare ska kunna känna den fysiska känslan av iskuber som skakas inuti kontrollen, och det ska vara känsligt nog för att du även ska kunna känna av antalet kuber. Utöver standardfärgen svart ska kontrollerna även finnas tillgängliga i en neon-blå och neon-röd färg. Det finns handledsband för Joy-Cons i stil med de som förhindrade oss att kasta våra Wiimotes in i tv:n, och dessa handledsband är också utrustade med L och R-knappar. Handledsbanden ingår i grundpaketet.

Efter detta växlades fokus till presentation av spelen. Det första var en typiskt familjevändligt Nintendo-titel vid namn #1-2-Switch, ett spel som fokuserar på dina mänskliga medspelare istället för skärmen. Här används rörelsekontroller i en rad olika minispel och dessa kan spelas utomhus eftersom du bara behöver ställa upp en Switch i närheten.

Det andra spelet heter Arms, ett boxningsspel där karaktärerna är utrustade med olika varianter av elastiska boxningsarmar. Spelet använder en tecknad grafisk stil och känslan är att det här är en ny satsning i stil med Splatoon. Boxningen sköts med en Joy-Con i varje hand som motsvarar respektive näve.. När du vrider handen vrids din boxningsnäve, och du hoppar åt sidan med fysiska knapptryckningar istället för rörelsekontroller som var fallet med Wii Boxning. Enligt Nintendo ska spelet vara lätt att ta till sig men ska låta seriösa spelare bli bättre genom att upptäcka nya tekniker. Ett exempel på detta är kraftfulla specialattacker kan byggas upp under striden som kan vända matchen. Du kan spela mot spelets AI eller på delad skärm mot en vän. Du kan även spela mot andra Switch-system. Släpps i höst.

Nästa spel verkade först vara en uppdaterad version av den framgångsrika flerspelarskjutaren Splatoon, men det visar sig att det handlar om en uppföljare. Splatoon 2 ska ha nya specialvapen och nya nivåer. Kan spelas både med Joy-Cons och med Pro Controllers, i TV-läge eller bärbart läge. Det ska gå att spela över nätverk eller spela mot andra Switch-system. Splatoon 2 lanseras i sommar och ska uppdateras med kontinuerliga events i spelvärlden.

En av de två stora efterlängtade titlarna var så klar det nya Super Mario-spelet, och namnet blir som vi tidigare skrev #Super Mario Odyssey. Under videopresentationen bjöds vi på en rad olika miljöer, bland annat stadsmiljöer och pastellfärgade godislandskap. Vi fick även skymta några spelmekaniska tillägg, bland annat att Mario nu kan kasta sin hatt och hoppa på denna för att ta sig över längre avstånd. Hatten är utrustad med ögon och ska tydligen vara en egen karaktär som har en viktig roll att spela i spelet. Spelvärlden ska vara en öppen sandlådevärld i stil med de i Super Mario Sunshine och Mario 64. Tyvärr är spelet inte en lanseringstitel utan släpps först till julen 2017.

Efter detta radades en mäng olika titlar upp, enligt Nintendo finns det över 80 spel under utveckling till Switch. Bland dessa finns några intressanta rollspel. Nintendos egna Monolith Soft presenterade Xenoblade 2, vilket verkar vara en uppföljare till det fenomenala rollspelet Xenoblade Chronicles X till Wii U.

Square Enix presenterade också ett gäng spel, bland dessa Dragon Quest X och XI som för närvarande endast verkar bara bekräftade för den japanska marknaden. Även action-rollspelen Draqon Quest Heroes I och II ska lanseras på Switch. Det mest intressanta spelet som Square Enix presenterade heter Project Octopath Traveler, nytt tvådimensionellt rollspel med en klassisk pixel-osande jrpg-karaktär. Det är även ett nytt Shin Megami Tensei-spel under utveckling, men inga detaljer om detta presenterades.

Sega ska göra nya spel för Switch men berättade inget om vilka spelserier eller typer av spel detta kommer att handla om. Bethesda presenterade som väntat att The Elder Scrolls: Skyrim ska lanseras på Switch. Bethesda är enligt Todd Hollenstead glada över att äntligen få jobba med Nintendo.

Den udda spelskaparen Suda 51 från Grasshopper var nästa gäst att presentera kommande titlar för konsolen. Han meddelade att Travis Touchdown från serien #No More Heroes återvänder. Det finns inget namn på spelet än, men Suda 51 berättade att han har pratat med indie-scenen i Japan för att skapa nya idéer till det kommande spelet. Han valde Switch eftersom att den ska ska vara enkel att utveckla för enligt indie-scenen. Han berättade även att det kommande spelet ska blanda våldsamma strider och pro wrestling, men mer detaljer än så finns inte i dagsläget.

Ett av de mer oväntade namnen var Patrick Söderlund från EA som presenterade en specialbyggd version av Fifa för Switch. Exakt hur Fifa har byggts om för att utnyttja kontrollerna och det sociala spelandet hos Switch avslöjades inte, men han bekräftade sin Nintendo-kärlek genom att berätta att han gav sin första son Luigi som mellannamn.

Nintendo Switch lanseras i två konfigurationer där den enda skillnaden är att Joy-Con-kontrollerna i det ena paketet har de blå och röda färgerna, medan kontrollerna i det andra paketet har standardfärgen svart. Priset blir detsamma för båda konfigurationerna.

Hela eventet avslutades med att Zelda-producenten Eiji Aonuma presenterade lanseringsdatumet för #The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Spelet lanseras tillsammans med konsolen den 3:e mars! Priset för Nintendo Switch blir som vi tidigare skrivit om 299,99 USD, vilket bör motsvara cirka 3300 kronor på den svenska marknaden.