Visst, moddar finns fortfarande kvar idag men det känns som de hade sin storhetstid kring millenieskiftet. Till viss del för att alla ville göra en "CS-dödare". Därför är det inte så ofta vi använder begreppet "total conversion" längre, det vill säga när modskaparna slängt ut det mesta från orginalspelet och ersätt det med eget material. Med i och med det lite smygartade släppet av Long War 2 får vi en hyfsat god anledning även om den inte stöper om #Xcom 2 till ett strategiskt My Little Pony-spel.

Istället gör den följande, saxat från moddens Steam-sida.

Features include:

1) A much longer campaign, running for 100 to 120 missions on average
2) Infiltration mechanics that require you to send out multiple squads at once
3) Manage resistance Havens and have resistance members scrounge for supplies, gather intelligence or recruit more people to your cause
4) Nine soldier classes: Sharpshooter, Shinobi, Ranger, Assault, Gunner, Grenadier, Specialist, Technical and Psionic (plus Sparks for DLC owners), each with unique secondary weapons
5) Two new weapon tiers, lasers and coilguns
6) Dozens of new enemies and smarter battlefield AI
7) ADVENT strategic AI that tries to counter your moves