Ett år efter att crackergruppen 3DM förkunnade piratkopieringens död har orsaken – det svårknäckta kopieringsskyddet Denuvo – knäckts. Det tog pirater en knapp vecka att knäcka det Denuvo-skyddade #Resident Evil 7 och få ut spelet på såna där siter Henrik Pontén ogillar.

Det här är inte första gången som någon lyckas ta sig förbi Denuvo, men såvitt känt har det aldrig gått så fort att knäcka och få ut ett så stort Denuvo-skyddat spel på piratsiter.

Men Denuvos marknadsföringschef Thomas Goebl säger till Eurogamer att det fortfarande bara är en grupp som lyckats ta sig förbi skyddet.

Please note that we always position our Anti-Tamper solution as hard to crack, not as uncrackable. So far only one piracy group has been able to bypass it.

Han poängterar också att det tog ett antal dagar efter release innan skyddet var knäckt. Och det kan ses som en potentiellt viktig del i ett spels försäljningsframgångar, då överlägset flest spel säljs vid release. Underförstått att fler kan antas köpa det om en piratkopia inte finns tillgänglig vid releasen.

As always, we continue working to improve our solution to create security updates for upcoming Anti-Tamper versions. We will do the same with the learning from this bypass. It's correct that the title in question was cracked some days after release. Given the fact that every unprotected title is cracked on the day of release - as well as every update of games - our solution made a difference for this title.

Denuvo har använts i en rad spel de senaste åren, däribland #Rise of the Tomb Raider och #Doom. Skyddet har emellertid kritiserats för att sänka prestandan, och det har patchats bort i flera spel ett tag efter release, exempelvis från Doom och #Inside.

Den stora frågan är hur spelföretagens förtroende för Denuvo påverkas om fler spel knäcks snabbt framöver.