Valve har sedan lång tid tillbaka haft dubbla roller i spelbranschen. Dels som utvecklare och dels som ägare av den dominerande plattformen för digital distribution. För några år sedan började de dock snegla på hårdvara, vilket först resulterade i det inte så framgångsrika Steam Machines-konceptet men också i VR-lösningen Vive, som de utformat tillsammans med HTC.

Än så länge har de själva bara släppt #The Lab, en samling småspel som ska visa potentialen inom VR, men enligt Gamasutra arbetar företaget på tre fullfjädrade virtual reality-titlar. Detta avslöjades under en pressträff tidigare i veckan. Gabe Newell förklarade bland annat varför de började satsa på hårdvara.

So one of the questions you might ask us is 'Why in the world are we making hardware?' So right now, we're building 3 VR games. And what we can do now is to be designing hardware at the same time that we're designing software. This is something that Miyamoto has always had, right?

Han sa också att satsningen på hårdvara knappast var ett ekonomiskt beslut då den branschen historiskt haft väldigt dåliga marginaler. Istället vill man, som citatet ovan skvallrar om, ha större kontroll över upplevelsen.