Att Valves första spel Half-Life inte behöver en introduktion vid det här laget är tämligen säkert. Företaget som grundades av de tidigare Microsoft-anställda utvecklarna Gabe Newell och Mike Harrington fick onekligen till en omedelbar fullträff med Half-Life som är en vanligt förekommande företeelse högst upp på listan över bästa spelen-listor.

Trots dess ikoniska status har Valve aldrig i detalj berättat om den tidiga delen av spelets utvecklingsprocess, något de var betydligt mer öppna med när det gällde uppföljaren Half-Life 2. Det har tidigare inte varit känt exakt vad detta beror på, men företaget berättade vad detta beror på under ett möte med medier förra veckan där Gamasutra närvarade.

De förlorade helt enkelt koden.

Spelmotorn i Half-Life kallades GoldSrc och var en tungt modifierad variant av QuakeWorld-motorn. Projektet och alla de filer som det bestod av hanterades av ett källkodssystem kallat Visual Sourcesafe (VSS), en databas som håller reda på alla filer och deras historik. Erik Johnson, en Valve-veteran, berättade under mötet att deras VSS-databas "exploderade" när det var blott två månader kvar till spelets lansering, och de blev därför tvungna att hämta in olika delar av koden och annat material från olika anställda.

Som historien bevisar lyckades de få ihop ett klart hyggligt spel i slutändan, men projektets historik gick alltså upp i rök tillsammans med databasen. Herr Johnson fick även dementera rykten om att de ska ha tappat bort källkoden till GoldSrc-motorn, något han förnekade med en kanske inte helt övertygande formulering.

"We still have the [Goldsource] source code. I hope so. We absolutely still have all the source code."

I samband med detta hoppade Gabe Newell in för att berätta om en anekdot om att utveckla den första versionen av Windows under deras tid hos Microsoft. Tydligen ska Microsoft inte kunnat återskapa den första versionen av Windows på grund av ett ett allvarligt fel som upptäcktes i samband med att Gaben skulle ta med sig en kompilerad version av systemet på ett flygplan.

De blev då tvungna att använda verktyg för att gå in och ändra i den färdigkompilerade versionen av Windows, något som inte återfördes till källkoden. Detta ska tydligen inte ha varit ett problem förrän det blev dags att anpassa Windows 1 för olika regioner varpå Microsoft blev medvetna om problemet.

Att besöka Valve är alltså en guldgruva för intressanta nyheter och anekdoter. Utöver informationen om Half-Life och Windows var detta möte även källan för nyheterna om att Steam Greenlilght stöps om till Steam Direct och att Valve jobbar på tre stora VR-titlar.